Visles op de basisschool

Als je in groep 7 of 8 zit kun je je meester of juf vragen of hij/zij een visles voor jouw klas aanvraagt! Heel interessant en leerzaam. Maar vooral ook leuk! Want naast een biologieles over vissen, ga je ook met de hele klas vissen in een water vlakbij je school.

Basisscholen hebben de mogelijkheid om één of meerdere vislessen aan te vragen. Een visles kan aangevraagd worden via Vissenschool.nl. Via deze website kun je stap voor stap de gegevens invullen die we nodig hebben. Indien je hierbij nog vragen of opmerkingen hebt, dan kan dit via petra@sportvisserijzwn.nl of telefonisch via 0162 687260.

De vislessen en de lespakketten zijn in principe gericht op leerlingen van groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Het komt ook weleens voor dat andere typen scholen een visles aan willen vragen. Indien je twijfelt of het mogelijk is om een visles aan te vragen, neem dan even contact op met Petra Peeters via bovenstaande contactgegevens.

Een visles wordt in eerste instantie aangevraagd via Sportvisserij Nederland. De aanvraag wordt doorgestuurd naar de federatie waar de school vandaan komt. Daarna gaat Sportvisserij Zuidwest Nederland opzoek naar een opgeleide vismeester en vrijwilligers van de plaatselijke hengelsportvereniging. Samen met de school, de vismeester en de vrijwilligers wordt er gezocht naar een geschikte datum om de visles in te plannen.

Visles

Een visles bestaat uit een theorie- en praktijkgedeelte. Bij de theorieles krijgen de kinderen een biologieles over de onderwaterwereld en ze leren hoe ze op een goede manier met vis en de natuur om moeten gaan. Daarnaast leren ze welke vissoorten er zijn, vis te herkennen, hoe vissen leven en uiteraard hoe je ze kunt vangen en weer moet onthaken. Het theoriegedeelte neemt zo’n 1,5 uur in beslag.

In de praktijk gaan de kinderen naar een geschikt jeugdviswater in de buurt van de school waarbij ze daadwerkelijk mogen gaan vissen onder begeleiding van vrijwilligers van de plaatselijke hengelsportvereniging. Hierbij wordt door Sportvisserij Zuidwest Nederland hengels en ander materiaal beschikbaar gesteld.

Sportvisserij Zuidwest Nederland heeft samen met Sportvisserij Nederland een folder ontwikkeld over een visles op de basisschool. Deze folder kun je hier rechts downloaden of aanvragen bij Sportvisserij Zuidwest Nederland.